Tuesday, March 13, 2007

XPDC KRES....PERKAMPUNGAN ORANG ASLI POS BERSIH

Satu pengalaman baru dikutip oleh NISA'WP apabila dijemput membantu Kelab Remaja Soleh yang dinaungi oleh Madrasah Cheras Perdana mengendalikan XPDC ke Perkampungan Orang Asli di Pos Bersih, Ulu Slim, Perak. Program yang berlangsung selama 4 hari itu bermula pada 9 Mac 2007 dan berakhir pada 12 Mac 2007. Seramai 12 wakil dari NISA'WP menyertai XPDC ini dan bertindak sebagai fasilitator bagi membantu melancarkan program ini.
Para peserta seramai 45 orang yang terdiri drp 27 lelaki dan 18 perempuan berumur antara 13 -17 tahun. Kumpulan yang dipimpin oleh Ustaz Fairus dan AJK Kelab Remaja Soleh ini bertolak dari Cheras Perdana selepas Asar pada 9 Mac 2007 dengan menaiki bas awam ke stesen komuter Serdang. Mereka kemudiannya menaiki tren komuter menuju stesen Rawang dan kemudian menaiki bas ke Slim River. Kumpulan XPDC bermalam di Surau berdekatan di Ulu Slim dan selepas sarapan bertolak masuk ke perkampungan orang asli Pos Bersih dengan menaiki lori.
Kumpulan Fasilitator NISA'WP tiba berasingan dengan kumpulan XPDC disebabkan faktor kerja dan sebagainya. Pelbagai acara dirancang dan dilaksanakan bagi memastikan peserta mendapat manfaat dr XPDC yang dijalankan. Antara aktiviti yang dilaksanakan ialah Sukaneka bersama penduduk kampung orang asli, Misi Burung Hantu, Misi Myheart, Jungle Tracking, Kunjungan Mesra ke Rumah-rumah Orang Asli, Majlis Ramah Mesra bersama seluruh penduduk kampung yang dijemput oleh peserta sendiri dan banyak lagi.

NISA'WP diberi penghormatan untuk mengendalikan satu slot khas bagi mendekatkan lagi remaja dengan NISA'. Kami mengambil peluang itu dengan menjayakan slot Movie Critics dengan menayangkan filem KIAMAT SUDAH DEKAT. Para peserta diberi peluang menonton sebahagian dari tayangan itu dan selepas habis tayangan, mereka diminta duduk dalam kumpulan masing-masing sambil mengupas cerita yang telah ditonton. Pelbagai komen dan idea diutarakan oleh setiap peserta dan mesej berhibur tidak salah asalkan bijak memilih hiburan yang tidak bercanggah dengan syariat Islam dapat disampaikan. Secara keseluruhan, NISA'WP sangat berbesar hati dapat beganding bahu bersama-sama Kelab Remaja Soleh Cheras Perdana dalam menjayakan XPDC kali ini. Semoga objektif KRES dalam membentuk halaqah yang diimpikan dapat direalisasikan. NISA'WP sendiri bersedia untuk terus menjalinkan kerjasama dengan KRES dalam menjayakan misi dan visi yang dikongsi bersama.

No comments: