Friday, January 22, 2010

Dorong Hati Untuk Mendekati Khusyuk

Apabila hati berpaling kepada selain dari mengingati Allah ketika solat, maka tolonglah hati itu dengan memberi peringatan kepadanya bahawa Allah itu amat mengetahui kedudukan hati ini. Sesungguhnya amat bodoh orang yang bermunajat kepada Allah sedangkan hatinya lalai.

Seorang yang bermunajat dengan Allah bererti ia amat memerlukan sesuatu dari Allah, amat mustahak dan begitu penting, ibarat seseorang mempunyai hajat terhadap seorang lain, oleh kerana hajatnya itu begitu besar dan mustahak maka ia terpaksa bertemu hanya empat mata. Selain itu cara menyampaikan hasratnya itu begitu rahsia, kerana mungkin ia sedang keputusan wang belanja atau keputusan keperluan dapur dan sebagainya, lalu ia ingin berhutang dengan rakannya itu oleh itu ia terpaksa berbisik-bisik supaya tidak diketahui oleh orang lain.
Tentunya lebih hebat lagi pengertian munajat seorang hamba terhadap Allah, kerana yang hendak dipinta dari Allah ketika munajat (solat) itu sudah pasti perkara yang lebih penting dari keperluan duniawi, bahkan yang dipinta dari Allah ialah taufiq, hidayah, iman, rahmat, pengampunan, pimpinan dan bimbingan kepada hatinya agar tidak lalai terhadap Allah.Tetapi alangkah buruknya hati seseorang yang sedang bermunajat kepada Allah dengan hati yang lalai, adalah mustahil jika seseorang itu benar-benar berhajat kepada Allah ia masih boleh lalai dalam munajatnya dengan Allah.

Sedangkan ketika seorang hendak mendapatkan bantuan atau pertolongan dari rakannya, ia sanggup merintih, berbisik-bisik dan merayu dengan suara yang merendah dan bersungguh-sungguh. Maka mustahil ia boleh terlalai kerana ia benar sedang memerlukan bantuan dari sahabatnya itu.Oleh itu segeralah memberikan pertolongan kepada hati yang lalai ketika bermunajat kepada Allah, dengan mengingatkan ia bahawa bila seseorang itu berhasrat hendak bertemu dengan Allah melalu solat bererti ia amat memerlukan.
Pertemuan itu amat penting dan ia mesti dihargai dengan mengajar diri sendiri agar berusaha menghindari sifat lalai itu.Untuk menjauhkan kelalaian itu dipaksa hati agar ia ingat akan Allah, dengan sentiasa mengawal wajah hati dari berpaling kepada Allah dengan khusyuk. Kerana apabila batin telah khusyuk maka segala perbuatan yang lahir juga akan menjadi khusyuk.Bila anggota lahir melakukan gerakan yang tidak perlu seperti menyapu muka, mengurut janggut, membelai hujung serban dan sebagainya ini menandakan hatinya tidak khusyuk.

Jasad manusia ibarat rakyat, hati adalah pemerintahnya, sudah tentu rakyat akan bekerja menurut arahan permerintahannya. Demian juga sifat khusyuk itu akan mempengaruhi perbuatan yang lahir.

Oleh itu Rasullullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:-"Ya Allah perbaiklah para pemimpin dan orang-orang yang dipimpin." Pemimpin dan orang yang dipimpin itu bukan sahaja bermaksud pemerintah atau raja dan rakyat, tetapi juga pengertian pemimpin dan orang yang itu termasuklah hati dan anggota jasad. Wallahualam.

dipetik dari Tazkirah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Monday, January 18, 2010

Seindah Bidadari Syurga………………

Aduhai bidadari syurga…
Mendengar lagu dan membaca hikayat kalian
membuatkan aku tertanya-tanya.
Mampukah aku menjadi seperti kalian?
Layakkah aku berdiri di sisi kalian?
Sedangkan perjuangan ku tak tersaing dengan kalian
dan kehambaan ku tak sehebat pengabdian kalian…..
Riwayat bidadari syurga,
menambat hatiku pada Yang Esa…

Al-Khansaa` berpuisi pada putera-puteranya :
“Wahai putera-puteraku,
Jika kamu bangun esok pagi
Keluarlah memerangi musuh-musuh Allah
Dan kerana Nya, kamu akan mendapat kemenangan.”
Begitulah Al-Khansaa`
Tidak diratapi putera-puteranya yang gugur
Tidak disesali putera-puteranya yang syahid…

Iman dan taqwa ini
Begitu menusuk jiwanya
Hingga pujukan ayahnya
Gagal melenturkan hatinya
Ayahnya Musyriq
Suaminya Nasrani
Wahai Ramlah,
Kesabaranmu diganjar i Allah
Ayahmu menjadi muslim
Dan suamimu Rasulullah S.A.W..
Tanpa gentar engkau berjuang
Penuh megah kau julangi panji-panji Islam
Wahai Nasibah
Engkau adalah lambang
Kegagahan seorang wanita…

Yang bijak, yang anggun
Yang tegas, yang lembut
Dirimu pelengkap sifat wanita
Kesetiaanmu pada Uthman tiada tandingan
Wahai Nai`lah Al-Farafishah
Engkaulah hiasan sebaik permata….

Pengorbanan Saudah yang tak ternilai harganya…
Mengutamakan yang lebih utama di hati Baginda
Walau dirimu berendam air mata…
Wahai Rasulullah, biarkan aku terus menjadi isterimu
Kerana kedudukan itu
Lebih mulia dari seorang janda”…
Mulianya hatimu wahai Suadah binti Zam` ah….

Hafsah bin Umar…
Dalam kelemahan sebagai manusia
Masih ada ruang memohon ampun Nya
Kau satukan helaian wahyu
Kalimah yang agung
Menjadi lembar pedoman turun temurun

Rumaisa
Kau sedar setiap anugerah itu adalah pinjaman
Penuh redha engkau terima
Setiap kau miliki bukanlah milikmu yang hakiki
Tiba masa harus kembali pada yang haq
Walaupun yang dikembalikan itu
Adalah anakmu sendiri….

Pelbagai iktibar dapat kita teladani melalui kisah-kisah mereka.Kisah Hawa, Siti Khadijah r.a, Aisyah r.a, Pesona Zulaikha, Balqis, Ainul Mardhiah, Zubaidah Binti Jaafar, Halimah As-Sa`adiah, Yukabid, Fatimah Az-Zahra, Hindun, Asiah, Nasibah, Asma` Bt Abu Bakar, Zainab Bt Ali, Rabiatul Adawiyah, Zinnirah, Masyitah dan nama-nama serikandi Islam yang lain. Pelbagai buku yang menceritakan kisah serikandi-serikandi Islam terdapat di pasaran.

Dan, sama-samalah kita menghayati dan menyusuri liku-liku kehidupan dan pengorbanan serikandi-serikandi Islam yang sanggup berjuang dan berkorban mempertahankan keimanan mereka terhadap Allah S.W.T sehingga sanggup mempertaruhkan nyawa mereka sendiri. Itu semua dilakukan demi meninggikan syiar Islam di muka bumi ini dan mengagungkan agama Allah.

Walaupun kita mungkin tidak mampu meletakkan nama kita sebaris dengan para seikandi ini tetapi marilah kita berusaha untuk memperbaiki diri dan meningkatkan keimanan kita supaya kita dapat bersama-sama mereka di syurga nanti.Insyaallah. Al Fatihah untuk para seikandi ini.Semoga roh mereka sentiasa dicucuri rahmat dan redha Allah S.W.T.

Thursday, January 14, 2010

Wednesday, January 13, 2010

Bidadari Cemburu Padamu di Konvensyen Nisa` WP

Tarikh 10 Januari 2010, menjadi tarikh yang berharga buat warga Nisa`WP dan para hadirin yang telah menyertai Konvensyen Nisa` WP 2010.Bertempat di Dewan Sri Alam, Anjung Rahmat, Konvensyen Nisa` WP 2010 yang julung kali diadakan ini telah berjaya dengan jayanya.Terima Kasih Allah...Terima kasih kerana Engkaulah sebaik-baik Perancang dan sebaik-baik Penolong. Konvensyen Nisa` WP 2010 ini diwarnai dengan ucapan dan amanat yang berilmiah daripada Pengarah Nisa` WP iaitu Pn,Norhafiza Bt Fadzil, Pengarah Nisa` Malaysia, Dr Rosni Bt Adam dan cetusan semangat daripada bonda tercinta kami, Ustazah Nuridah Bt Md Salleh selaku Ketua Muslimat WP.

Slot utama yang merealisasikan objektif Konvensyen ini adalah slot Penganugerahan Kad Keahlian Nisa` WP.Sebanyak 9 kawasan telah berjaya didaftarkan menjadi ahli Nisa` Wilayah, seterusnya secara automatik menjadi ahli Nisa` Kawasan.

Antara kawasan yang terlibat adalah Nisa` Bandar Tun Razak, Nisa` Batu, Nisa` Kepong, Nisa Lembah, Nisa` Setiawangsa,Nisa` Segambut, Nisa` Titiwangsa, Nisa` Putrajaya dan juga Nisa` Wangsa Maju.Turut diserikan juga adalah slot penyampaian cenderamata buat mantan-mantan AJK Nisa` WP yang telah banyak berjuang dan berkorban bersama Nisa` Wilayah.Jasamu Dikenang! Susah senang kita bersama. Yang paling menarik pada Konvensyen ini adalah slot Talkshow bertajuk “Bidadari Cemburu Padamu....”yang telah berjaya menggugat para hadirin hingga ke akhir program. Penyampaian yang begitu berilmiah dan berkesan telah disampaikan oleh Panel Jemputan iaitu Ustazah Nurhafizah Bt Musa dan juga Dr Rosni Bt AdamSlot selama 1 jam 15 minit itu begitu bermanfaat dan sarat dengan ilmu yang berguna buat hadirin dalam menjadikan diri sebagai salah seorang wanita yang dicemburui bidadari di syurga.Menariknya, peserta didedahkan dengan kenapa dan mengapa bidadari syurga mencemburui wanita-wanita di dunia, halangan dan cabaran-cabaran bagi seorang wanita. Para hadirin juga diberikan tip-tips untuk menjadi salah seorang penghulu bidadari atau bidadari di syurga nanti.Ilmu-ilmu yang telah disampaikan tersebut begitu berharga buat kami semua.Seorang insan yang bergelar seorang wanita.Wanita yang sedang mencari dan dahagakan ilmu untuk menjadi wanita solehah.Seterusnya, menjadikan kami untuk turut bersama-sama menjadi salah seorang penghulu bidadari di syurga nanti.Insyaallah. Selain itu juga, Konvensyen ini diserikan dengan persembahan deklamasi sajak yang bertajuk “Seindah Bidadari Syurga”.Sajak yang telah dideklamasikan, merupakan salah satu hadiah istimewa buat para peserta.Sajak yang menyentuh hati itu membawa kami untuk terus menghayati sejarah dan menyelusuri liku-liku kehidupan dan perjuangan serikandi-serikandi Islam yang sanggup berjuang dan berkorban mempertahankan keimanan mereka terhadap Allah S.W.T.

Pelbagai iktibar dapat kita teladani melalui kisah mereka.Kisah Hawa, kisah Siti Khadijah r.a, Aisyah r.a, Fatimah Az Zahra, Asiah, Khaulah al Azwar, Zainab Bt Ali, Halimatus Saadiah, Masyitah, Nailah al Farafisah, Balqis, Zulaikha dan serikandi Islam yang lain telah diganjari syurga oleh Allah S.W.T.Walaupun kita mungkin tidak mampu meletakkan nama kita sebaris dengan para serikandi ini tetapi marilah kita berusaha untuk memperbaiki diri dan meningkatkan keimanan kita supaya kita dapat bersama-sama mereka di syurga nanti....

Selain mendapat ilmu dan cetusan motovasi yang berguna, hadirin juga diberikan cenderahati khas daripada Nisa` Wilayah Persekutuan.Dan, seramai 20 orang insan-insan bertuah juga menyerikan Slot Cabutan Bertuah, slot yang menutup tirai Konvensyen Nisa` WP 2010. Di kesempatan ini, jutaan terima kasih buat warga Nisa` WP dan para hadirin yang telah memeriahkan Konvenysen Nisa` WP 2010 ini. Semoga terus istiqamah untuk terus menghadiri program-program Nisa' yang lain.
Kepada mereka yang tidak berpeluang untuk menghadirkan diri, insya Allah kami di peringkat Nisa` Wilayah akan cuba membawakan kepada anda program-program yang lebih menarik dan padat dengan ilmu-ilmu pengisian rohani dan mendidik jiwa.
Kepada adik-adik, kakak-kakak yang berminat untuk menjadi salah seeorang Ahli Nisa` WP, jangan segan silu untuk menghubungi Setiausaha Nisa` WP, iaitu Azi (013-200 9426).Manakala, penerangan dan maklumat mengenai Nisa` Wilayah Persekutuan juga boleh didapati dengan menghubungi Yani (017-353 3468). Mudah saja kan!!
Kami juga mengalu-alukan sebarang bentuk kerjasama daripada mana-mana Badan NGO, IPT, sekolah-sekolah dan mana-mana pihak yang memerlukan khidmat dan sokongan kami.

Untukmu Wanita : "Kerana Dirimu Begitu Berharga...............”

Saturday, January 9, 2010

Jom badminton@January

Jemput hadir!

Any inquiries, call Kak Faz - 012 2945732

Early year babies!


Alhamdulillah, Nisa WP mengucapkan selamat year hari lahir kepada early year babies kita... semoga tahun ini menguatkan keazaman kita untuk menjadi yang lebih baik dari sebelumnya.. :)


1 Nurul Ain Hayati Hussin 1 JAN
2 NORHAFIZA ISMAIL 2 JAN
3 Noraini Mohamed Noor 3 JAN
4 SITI HAJAR BRAHIM 3 JAN
5 Zarina Amri Shahidin 3 JAN
6 MAZLIDA MD ZAIN 4 JAN
7 NORAZUA NAEMAT 4 JAN
8 Nur Atikah Abd Halim 4 JAN
9 SALIHAH SUKIMAN 4 JAN
10 AZLINA HARUN 5 JAN
11 SITI NUR 'ATIKAH AZUMI 7 JAN
12 Rohaida Ramly 8 JAN
13 FARHANA ARIFFIN 9 JAN
14 HJH ASMAH JOHAN ARIFFIN 9 JAN
15 JULIANI ABDULLAH 11 JAN
16 NIK SARAJUITA SAADAN 11 JAN
16.1 Nor Shahira Md Isa 15 Jan
17 LINA FARAHIYAH SHUKOR 16 JAN
18 NADHRAH AZMI 20 JAN
19 WAN NORZAHIDAH WAN AHMAD 20 JAN
20 SUFIAH NOOR NORDIN 20 JAN
21 NUR HAIRI NAHAR 21 JAN
22 NOOR HASMIDAR MOHD HATAL 24 JAN
23 Noorazean Kama 24 JAN
24 NUR FARAH AMALINA MUGHNI 25 JAN
25 AMIRAH MOHD NOR 28 JAN
26 SITI ANNISA MARALAN 28 JAN
27 SITI SALWA ABD KARIM @ WAWA 29 JAN
28 RAZIPAH YASAT 30 JAN
29 Farah Alina Zahri 31 JAN
30 HAZREN MAJMI ABD HAMID 31 JAN